5 weken door China met de hele familie

Naar de vogelmarkt

Na een rustig dagje gisteren - twee maal in de rivier gezwommen waar we een nieuw slag uitgevonden hebben: witte dolfijn. Je doet je zwembroek uit, doe een koprol in het water en er komt heel eventjes een kleinere of grotere dolfijn bovenkijken. Hier zijn voorlopig geen fotos van... Verder kaartspelletjes, boeken lezen en lekker eten. In de late namiddag naar yangshuo gefietst op 3 tandems. Menko fietste deze keer goed mee en al snel was hij met stef vooraan in de kopgroep. Yangshuo was 20 jaar geleden een klein bijna onontdekt dorpje. Chinezen hadden toen reizen ook nog niet uitgevonden. Dat is evenwel veranderd en als een paar honderd miljoen chinezen hun land gaan ontdekken, kan je wel wat volk verwachten. Dus willem en reyn, iets anders dan toen jullie hier langs kwamen... En met dit volk komt er ook een hele toeristische industrie tot bloei. De winkel en eetstraat zijn dan ook druk. Al een geluk dat wij groter zijn. In een van die stalletjes heeft koen zijn eerste onderhandelingstechniek uitgeprobeerd tijdens het kopen van een gebedskraal. In het stadje lekker vegetarisch gegeten in een speciaal tentje en in de donker terug gefietst. Vandaag naar een marktje gegaan in een - volgens de gids een 1000 jaar oud dorpje - wel gezellig, zeker het marktje - daarbuiten was er niet veel oudheid te bekennen in dit boerendorpje. Alle gebouwen waren vernieuwd - begrijpelijkerwijze is economische ontwikkeling belangrijker dan een paar oude gebouwen. Het marktje was echter echt de moeite. Echt een marktje zoals bij ons in de dagen dat er nog geen supermarkten ed waren. Je kan daar alles kopen. Levende kippen om op te eten, tabak in bundels, bergen groeten en fruit, gereedschappen, bamboe manden, klederen, schoenen en zo. Allemaal uitgestald op d grond in een open overdekte ruimte. Hebben zelf daar ook inkopen gedaan in voorbereiding van de treinreis: appelen, peren, passievruchten en granaatappels. Nu nog eventjes eten, de koelte van de rivier opzoeken (ongeveer 35 graden en vochtig) en dan richting treinstation voor de volgende trip van 20 uur naar shanghai.

Opa en oma

We genieten met jullie mee. We zouden eigenlijk wel bij jullie willen zijn. Lang geleden waren wij ook in Yangshuo ! Een prettige voortzetting gewenst.

Reynier

Ik ben ondertussen ook in China. Aangekomen voor het 3-jaarlijks congres van de Internationale Astronomische Unie, in het CCNC in het Olympisch Park. 3500 deelnemers, ongelofelijk veel. De metro is hier erg mooi, maar wel erg vol. Slapen Chinezen ooit wel eens?

bomma

lukt het de aiete zien geeft ze van mij een dikke knuffel

elke

leuk jullie dagelijks verslag te lezen ben nog nooit zo up to date geweest ....van jullie vakantie. heerlijk he!!
zondag reunie van fam de groote, ik zal jullie excuseren!