5 weken door China met de hele familie

Treinreis Chengdu - Guilin

Treinreis Eerst de feiten: de reis van Chendu naar Guilin begon om 15:40(45 min te laat) en eindigde normaal om 5 uur maar we kwamen aan om 19 uur; de volgende dag, als dat nog niet duidelijk was (=27 uur!) Onze plaatsen bestonden uit een bed van ongeveer 50 centimeter breed en net niet lang genoeg voor onze lange benen. Matras van zoiets als een leren kussentje op de stoel van een wachtkamer van de dokter en een onderlaken erbovenop. 3 bedden boven elkaar en 6 in een cabine ( maar zonder deur). Jammergenoeg zaten we nietvallemaal bij elkaar, stef moest in de cabine ernaast slapen. We hadden allemaal heel weinig plaats en alles zag er vies uit.  En bovenal: het was gemiddeld 30 graden. Elke cabine had een groezelige, kleine fan die langzaam rondraaide, niet erg handig als er 6 mensen zich te pletter zweten! Er was niet veel te doen, alleen een beetje lezen of zitten bij het raam zodat je nog een beetje verkoeling kreeg door de wind. . soms speelden we met menko een kaartspelletje, of gingen we wat eten in het 'restaurantje' slapen was moeilijk door de bovengenoemde redenen en we zagen allemaal de minuten voorbij tikken. Het leek (althans voor mij) een eeuwigheid. De trein stopte heel vaak bij kleine stationnetjes en bleef dan een hele tijd stilstaan, dat was wel frustrerend: zo ga je niet vooruit! Maar, we hebben het allemaal overleefd en we waren gewoon heel blij dat het voorbij was, naar peking en shanghai gaan we in een trein die wel airco heeft, we zullen zien of dat minder vermoeiend en warm is!

Els

Haha! De echte China ervaring ;) Ook nog smakkende en boerende Chinezen om jullie heen?

joke

met volle teugen reis ik mee

elke

onze moederkesdag was even warm maar dan op een terras in het parlement, we hebben jullie gemist!