5 weken door China met de hele familie

Dag 10 Danba

Tagong is een heel rustig tempeldorpje, voor 95% bewoond door tibetanen. Midden inhet dorp de tempel met daarvoor een groot plein. Ons hotel ligt direkt aan dat plein. Honden lopen hier overal los rond, omdat geloofd word dat dit gereincarneerde monikken zijn laat iedereen hen met rust. Maar 's nachts was er wel eentje die mij in ieder geval lang wakker heeft gehouden met zn geblaf! Omdat we hier op 3600 meter hoogte zitten moet je toch wel iets rustig aan doen, niet meteen de bergen om ons heen oprennen. Het licht is hier scherp, de lucht een prachtig diep blauw en de zon heel sterk. De sfeer is heerlijk rustig, echt een 'slenter' sfeertje. We besluiten om in de ochtend nog naar een tempel een eindje verderop te rijden en daarna door naar Danba, ons volgende doel. Normaal maar 2 a 3 uur rijden maar wat blijkt, de weg is voor werkzaamheden tusen 8 en 17 u gesloten! Gewoonhelemaal dicht, een andere weg is er niet. Daar sta je dan, en kan het slechts ondergaan. In Bamei, het dorpje waar we nu stranden zijn er veel prachtige Tibetaanse families te bekijken die hier vandaag naartoe zijn gekomen voor een toespraak van een 'levende boeddha', ze zitten overal te picknicken. De tempel hier heeft een gigantisch draaiwiel, schijnbaar het allergrootste in de wereld, 18 meter hoog. Op de foto's kan je dit bekijken. Vervolgens rijden we naar de plaats waar de weg is afgesloten en lezen daar allemaal even in onze boeken tot het zover is en de weg gaat open. Het is weer een hele mooie route, de natuur is adembenemend mooi. Maar wel veel bochtjes, dus we zijn blij als we er zijn. Danba is op het eerste gezicht lang niet zo romantisch mooi als Tagong, maar we zullen het morgen gaan ontdekken!